Yoga-mindfulness-sommer

Yoga – Mindfulness – sommer

Yoga og mindfulness sommerkursus er for dig, der har lyst til at arbejde med indre fordybelse og ydre kontakt gennem yoga, meditation, mindfulness og nærværstræning. Kurset har fokus på krop, åndedræt og bevidsthed samt det at være i god og autentisk kontakt både med sig selv og andre.

Vi vil gennem yoga, meditation og mindfulness udforske muligheden for at få mere ro i krop og sind, komme mere tilstede og få større livsglæde og mere frihed samt en følelse af samhørighed.

Yoga & mindfulness-kurset er åbent for alle uanset erfaring. Er du nybegynder udi yoga, vil du på kurset få lagt et sikkert fundament for en fortsat udøvelse af yoga-praksis. Har du allerede erfaring med yoga, får du mulighed for at få forfinet og styrket din praksis yderligere. Med fokus på mindfulness og meditation giver vi dig desuden en grundig indføring i at arbejde med indre ro, empati og livsenergi. Hvis du tidligere har stiftet bekendtskab med mindfulness kan du på kurset finde ny inspiration og måske få en opfriskning af det du allerede har lært.

Underviserne

Kursusvært: Anna Sofie Rau Gram: Anna-Sofie er højskolelærer på Brandbjerg, hvor hun underviser i Kompas (selvudvikling) og billedkunst. Som bibeskæftigelse arbejder hun som freelance fødselshjælper, hvor hun støtter gravide og fødende i at være til stede i deres instinktive urkraft igennem graviditet, fødsel og barsel. Hendes tilgang til både elever og gravide er rodfæstet i hendes relation til naturen, det cykliske liv og i nærværende og autentiske møder imellem mennesker. Anna-Sofie kommer fra jorden og dyrker dette aktivt i sin hverdag som både vinterbader, barfodsentusiast, urtenørd og moderne heks.

Underviser i yoga: Tinna Maria Brinch Sørensen: Tinna Maria er ejer af ‘Personlig Ro’, hvor yoga og meditation er omdrejningspunktet for sundhed og velvære. Tinna Marias undervisning er en blanding af Hatha, Yin og restorativ yoga. Det primære fokus er på vejrtrækning, pauser og god tid i stillingerne. Derudover tænkes der over vigtigheden af at skabe balance i krop og sind gennem styrke- og flowøvelser.

Underviser i mindfulness: Rikke Siggaard: Rikke er praktiserende psykoterapeut. Derudover har hun en BA i Buddhist Studies fra universitetet i Kathmandu og er cand.mag. i Tværkulturelle Studier. Hun har en mangeårig erfaring med meditation og mindfulness og har i perioden 2003-2008 studeret og praktiseret buddhisme i Nepal og Japan. Hun har flere års erfaring i at lede meditationsgrupper. Rikke er tilknyttet Vækstcenteret i Nørre Snede

Lars Pedersen, vandrer og foredragsholder. Lars har blik for såvel de helt praktiske aspekter ved at vandre som de mere overordnede – fra den gode oplevelse til den mentale proces.

Poul Kjær Lauridsen, korleder, lektor i musik ved University College Lillebælt, og yderligere ansat ved Nationalt Videnscenter for Historie- og Kulturarvsformidling.

Kursusprogram

Søndag d. 1. juli
11.00-12.00: Ankomst og indkvartering (ved bestilt transport køres der fra Vejle Banegård kl. 11.00).
13.00-14.30: Velkomst i foredragssalen: Med præsentation af kurset og kursuslederen. Vi hører om Brandbjergs historie og får rundvisning inde og ude, inkl. et kik ned i Brandbjergs flotte naturskov.
15.30-17.00: En overordnet introduktion til mindfulness: Hvad er mindfulness? Hvorfor overhovedet meditere?
19.30-21.00: Sangaften. Korleder Poul Kjær Lauridsen spiller klaver og kommenterer på vidende og underholdende vis sangene, vi skal synge sammen.

Mandag d. 2. juli
8.30-9.00: Morgensamling
9.15-12.00: Yoga med Tinna Maria’s egen stil hvor elementer fra Hatha og Restorativ blandes sammen med inspiration fra Yin yogaen. Denne form er nænsom og nærværende, samtidig med du vil opleve dybe stræk og mindre flows. Der lægges stor vægt på åndedrættet, tid i stillingerne og små pauser mellem stillingerne. Der startes med at “lande” og afsluttes med en dyb afspænding.

Lidt om restorativ yoga:
Liggende og siddende stillinger hvor kroppen støttes af puder, tæpper og blokke. Hver stilling holdes mellem 5 og 10 min. dette gør at kroppen kan slippe evt. stress, helt ned på celleplan. Denne form er yderst skånsom for kroppen og hjælper især dig der mærker stress (fysisk eller mentalt) i din hverdag. Der sluttes af med en dyb afspænding.

Lidt om hatha yoga:
Klassisk yoga praksis med både liggende, siddende og stående stillinger. Derudover er der vejrtrækningsøvelser til at understøtte samarbejdet mellem krop og sind. Der er stadig god tid i stillingerne og der vægtes små pauser til at mærke kroppen mellem stillingerne. Der startes med meditation og afsluttes med dyb afspænding.

14.00-17.00
Hver kursusdag med Rikke begynder med en guidet meditation. Her vil vi bevæge os gennem alle elementerne i en praksis. Herefter fordyber vi os gradvist i meditationens delelementer gennem en variation af øvelser. Der vil også være plads til opfølgende erfaringsudvekslinger og spørgsmål.
Vi vil fokusere på de forskellige elementer der med fordel kan indgå i en mindfulness-praksis: Centreringsøvelser, kropsafspænding, åndedrætsopmærksomhed, selvaccept mm.
Mindfulness handler om at se og opleve sig selv med mere frihed. Fra et mere åbent og venligt sted end vi vanligt befinder os. Med mere venlighed over for os selv og andre.

I en vekslen mellem oplæg og øvelse vil du på kurset blive præsenteret for metoder, der styrker jordforbindelsen, øger centreringen, skaber mere ro, indre klarhed og koncentration. Øvelserne vil træne evnen til nærvær og empati – med én selv og med andre.

Undervisningen består af en enkel og dynamisk træning i mindfulness, som styrkes gennem indre stillesiddende øvelser og kropsbevidsthed i bevægelse og afspænding samt opmærksomhed på hjertet og de empatiske følelser. Forløbet vil være inspirerende uanset om du aldrig har beskæftiget dig med mindfulness eller om du har nogen erfaring.

19.30-21.00: Terningefortællinger. Et hyggeligt spil hvor dine historier kommer i fokus. Deltagerne sidder i små grupper og slår med en terning, ud fra terningens antal fortælles en historie fra dit liv, svarende til året som terningens øjne viser. En dejlig måde at genhuske sine erindringer og lære om hinanden på.

Tirsdag d. 3. juli
8.30-9.00: Morgensamling med sang og oplæg
9.15-12.00: Yoga med Tinna Maria (se beskrivelse ovenfor). Vi undlader helt bevidst at beskrive forløbet dag for dag, da undervisningen ud over at følge beskrivelsen også vil blive justeret og præciseret i forhold til kursistgruppen.
14.00-17.00: Mindfulness med Rikke (se beskrivelse ovenfor). Vi undlader helt bevidst at beskrive forløbet dag for dag, da undervisningen ud over at følge beskrivelsen også vil blive justeret og præciseret i forhold til kursistgruppen.
19.30-21.00: Højskoleaften med sang og foredrag eller workshop.

Onsdag d. 4. juli
8.30-9.00: Morgensamling.
9.15-17: Heldagstur til Staksrode skov og strand.
Friaften: Mulighed for at gå en aftentur i Brandbjergs skønne skov, se en film i foredragssalen, eller bare nyde det (forhåbentlig) skønne sommervejr i Herregårdsparken.

Torsdag d. 5. juli
8.30-9.00: Morgensamling
9.15-12.00: Yoga med Tinna Maria (se beskrivelse overfor)
14.00-17.00: Mindfulness med Rikke (se beskrivelse overfor)
19.30-21.00: At vandre på Hærvejen. Lars Pedersen fortæller om det at vandre på Hærvejen, beskriver overnatningsmuligheder, oplevelser og giver gode råd til planlægning af en Hærvejstur.

Fredag d. 6. juli
8.30-9.00: Morgensamling
9.15-12.00: Yoga med Tinna Maria (se beskrivelse ovenfor)
14.00-17.00: Mindfulness med Rikke. På kursets sidste dag vil vi samle op på ugens erfaringer og du vil få inspiration til hvordan du kan bygge en meditationspraksis op som du kan have glæde af i din hverdag.
19.00: Festmiddag

Lørdag d. 7. juli
8.30-9.00 Pakning
9.00-10.00: Evaluering ved kursuslederen
10.00: Farvel og tak for denne gang (ved bestilt transport køres der fra Vejle Banegård kl. 10.00).

Hver dag er der sund varieret morgenmad fra 7.45-8.30. Lækker frokostbuffet kl. 12, samt dejlig aftensmad kl. 18.00. Brandbjergs køkken har bronzemærket i økologi og arbejder hver dag på at overraske og inspirere til gode spiseoplevelser. Kl. 21 er der aftenkaffe.

Der tages forbehold for ændringer – vi er ikke herre over hverken vind, vejr eller den menneskelige faktor, og derfor kan det blive nødvendigt at foretage justeringer. Det endelige program fremsendes ca. 14 dage inden kursusstart.

Kursusperioder og priser

7 dages kursus (uge 27)

Dobbeltværelse*: kr. 4.250 ,-
Enkeltværelse*:    kr. 4.650 ,-

Kurset foregår i dagene
Søndag d. 1. – lørdag d. 7. juli 2018 (uge 27)

Indkvartering

Du bliver indkvarteret i enten dobbelt eller enkeltværelse, alt efter ønske. Alle værelser har eget toilet og bad. Deltager du sammen med andre kursister og ønsker værelse sammen med eller ved siden af, skal dette oplyses til skolen inden ankomst.

Tilmelding og betaling

Betalingsopgørelse modtages pr. mail få dage efter tilmelding eller pr. post, hvis der ikke er angivet en mail adresse. Endeligt program modtages pr. mail eller pr. post ca. 2 uger før kursusstart. Ved afbud før 14 dage frafalder der et indmeldelsesgebyr på 500 kr. Ved afbud senere end 14 dage før kursusstart mistes hele kursusgebyret.

Har du spørgsmål er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte Brandbjerg Højskole på 75 87 15 00 eller bh@brandbjerg.dk