Vi bidrager til verden

Projektkultur

På Brandbjerg Højskole dyrker vi en projektkultur, som enhver elev, uanset hovedfag, bliver en del af gennem et højskoleophold. Alle elever fra Brandbjerg får dermed vigtige erfaringer med teamudvikling, projektledelse, rollefordeling, motivation og samarbejde på tværs af forskelligheder. Erfaringer, der kommer den enkelte til gode, uanset hvilken vej man vælger i livet.

Tværfaglige møder

Vi dyrker ofte den teambaserede undervisning og de tværfaglige samarbejder for at få den mangfoldighed i spil, der altid er til stede på Brandbjerg. Mange nye og spændende perspektiver opstår, i de tværfaglige møder, hvor mennesker med forskellige interesser, personligheder og ressourcer, kommer ud af deres ”comfortzone” og skaber noget sammen. Det giver Brandbjergs elever en langt større forståelse for både egne og andres ressourcer, og det er den slags møder, der kan være med til at forandre både mennesker og verden.

Elevernes egne projekter

Når Brandbjergs elever sættes sammen, opstår mange kreative ideer. Elevflokken er typisk af en sådan støbning og sammensætning, at der ud af talenter, ressourcer og gensidig inspiration vokser en lind strøm af store og små projekter. Som skole søger vi at skabe et godt miljø for projektkulturen, vi skaber plads til det i skemaet og bakker meget op om elevernes egne ideer – de visionære, de forandringsskabende og de betydningsfulde, – de sjove, de skæve og de skøre.

Leg og rummelighed

På Brandbjerg elsker vi at lege. Der ligger så meget udvikling, værdi og liv i legen, som ingen må gå glip af. Vi leger for sjov og for alvor med det faglige og det sociale, med normer og grænser, med det kendte og det ukendte for hele tiden at øge rummeligheden, så vi kan indeholde mere. Vi arbejder blandt andet med et koncept vi kalder: Udfordringen, hvor alle får skræddersyet en kvalificeret udfordring til sig selv, som er med til at åbne nye verdener og nye muligheder.

Projekter med mening

Projekter med mening er et af Brandbjergs fællesfag. Faget er placeret i udvalgte perioder onsdage fra 9.15-10.45 samt torsdage fra 13.15-16. Hele skolen deltager i fagets projekter, som primært handler om bæredygtighed, kulturmøde eller forskellige former for velgørenhed. Det er bl.a. her vi arbejder med bæredygtigheds-processen: Sharing Brandbjerg. Der er et stort fagligt udbytte at hente i faget på flere plan, og der ligger megen værdifuld erfaring i at gøre en betydningsfuld forskel der rækker ud over en selv.

Bæredygtig festival

Et af projektkulturens tydeligste nedslag oplever man i maj måned, hvor Brandbjerg Højskole er ansvarlig for at skabe en bæredygtig Jelling Musikfestival. Festivalen er Danmarks 3.-største festival med 25-30.000 gæster. Eleverne på projektledelseshovedfaget, Eventlab, er konsulenter for bæredygtighed på festivalen og har dermed også det overordnede ansvar for den del af det store projekt, der involverer alle skolens elever, en del tidligere elever og personalet, som sammen skaber bæredygtige løsninger og events på selve festivalen. Læs mere her

Brochure for højskoleophold
Få tilsendt brochure